Weekend!!!

19 september 2014 - Cape Town, Zuid-Afrika

Eindelijk weekend!!! Heerlijk en nu ons eerste weekendje in ons nieuwe appartement. We zijn namelijk afgelopen donderdag verhuist naar Disa park. De andere Nederlandse studenten die voor ons hier waren en nog zo’n twee maanden tegelijk met ons huurder dit appartement. Maar omdat zij afgelopen week vertrokken zijn om te gaan reizen hebben wij gevraagd of wij het appartement over konden nemen. We kregen van hun een email adres van een vrouw die het appartement verhuurd. Een super aardige vrouw en we mochten het dus inderdaad huren. Dus vanaf nu hebben wij een nieuw adres en een uitzicht vanaf de 17e verdieping over de stad wat dus vooral ’s avonds erg mooi is.

Maar goed ik heb de afgelopen tijd dus mijn blog nogal verwaarsloosd dus bereid je voor, ik ga het vandaag even inhalen.

Op donderdagavond gaan we tegenwoordig iedere boksen. Dit is een les die wordt gegeven in de sportschool waar wij zitten en waar we ons dus even lekker kunnen afreageren. Het is super zwaar en je wordt echt tot het uiterste gepusht maar achteraf kun je dan wel zeggen dat je tenminste wat gedaan hebt. Verder heb ik er inmiddels een tweede onderzoek voor mijn studie bij. Het eerste onderzoek moet nog steeds worden goedgekeurd door de ethische commissie en dit duurt dus echt super lang. Ik had dus eigenlijk niks meer te doen. En dan zou je denken, je zit in Kaapstad, in Zuid-Afrika, wat maakt het uit, ik heb de tijd om even lekker de stad te gaan zien. Maar helaas heeft Selma wel een heel druk onderzoek en zou ik er dus in mijn eentje op uit moeten trekken. Ik vind dit niet zo gezellig dus ik dacht ik, ik vraag of er nog wat anders in het ziekenhuis te doen is. En toen kwam mijn begeleider met een ander onderzoek, super interessant en dus ook iets waardoor ik weer even bezig kon zijn, dus dat is heel prettig.

In het weekend van 30 en 31 augustus zijn we op zaterdag ’s morgens lekker wezen sporten en zijn we daarna naar Waterfront gegaan, jep shopping mall, again. Het is gewoon een super leuk winkelcentrum en je raakt hier dus ook niet uitgekeken. Ik heb nieuwe sportkleding gekocht, een nieuwe trui en een leuk topje (het is nu weliswaar nog lente, maar het wordt natuurlijk wel zomerJ.  ’s Avonds zijn we nog even met onze huisgenoot wat gaan drinken bij de pub op het terrein. Dit was erg gezellig. Op zondag zijn we op tijd weggegaan om de Lion’s head op te klimmen. Er werd ons al vertelt dat dit een hele leuke route is met zo nu en dan steile stukjes en zelfs ladders waarmee je omhoog moet. Nou hiermee was niks verkeerds gezegd. Het eerste stuk was een soort gravel pad maar dit ging al snel over in rotsen waar je op moest klimmen. En op een gegeven moment was er zelfs een stuk wat zo steil was dat je met een ladder omhoog moest. Erg grappig en natuurlijk een heuze uitdaging. Uiteindelijk waren we binnen anderhalf uur boven met een prachtig uitzicht over de stad. Het was ook heerlijk weer dus we liepen lekker in het zonnetje, hoewel het soms zelfs een beetje te warm was. Maar het wandelpad was rondom de berg dus je liep ook regelmatig in de schaduw. Na deze klim zijn we boodschappen gaan doen en hebben we nog even lekker van het zonnetje genoten en gerelaxed.

Daarna volgde weer een week van werken aan ons onderzoek. In het weekend van 5, 6 en 7 september zijn we op vrijdagavond lekker naar de Dublinner geweest. Dit is een Irish pub op Longstreet, DE uitgaansstraat van Kaapstad. Uiteindelijk zijn we de andere Nederlandse studenten ook nog tegengekomen en hebben we een gezellige avond gehad. Zaterdagochtend was er een rugby wedstrijd van Zuid-Afrika tegen Australië dus deze hebben we zitten kijken met een heerlijk ontbijt bij de pub op het terrein. Daarna zijn we naar een delicatessen winkel op Sea Point geweest waar ze Nederlandse drop zouden hebben, helaas hadden ze niet de drop die ik graag wilde maar het was wel een erg leuk winkeltje. Daarna hebben we even langs het strand gezeten en ’s avonds zijn we nog wat gaan drinken bij de Shaq. Een poolcafe ongeveer naast het appartement.

Op zondag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we daarna naar de sportschool gegaan om onze roes eruit te sporten. Daarna hebben we even lekker in de sauna gezeten en vervolgens thuis in het zonnetje, gewoon omdat we niet genoeg kunnen krijgen van de warmte. Vervolgens was het plan om boodschappen te doen, alleen waren de winkels blijkbaar al gesloten dus helaas we konden geen boodschappen doen, dus die hebben we maandag maar gedaan.

Op woensdag smste een van mijn begeleiders mij ineens of ik zin had om samen te lunchen. Zij was vrij vanwege een congres en leek het leuk om met mij te lunchen. We zijn met haar auto naar een restaurantje gereden met uitzicht op de Tafelberg. Het was erg gezellig en ook erg leuk om zo spontaan ergens te gaan lunchen. Ik ben erg blij dat zij mijn begeleider is!

Afgelopen weekend zijn we op vrijdag weer naar de Dublinner geweest, gewoon omdat het hier zo gezellig is. Deze avond bleken er dus mensen te zijn voor een bachelorparty, zij waren al zo ontzettend bezopen dat ze niet eens meer normaal op hun benen konden staan. Des te komischer voor ons J Het jammere was alleen dat op een gegeven moment de stroom uitviel en we dus geen live muziek meer hadden. Iedereen ging toen ook maar naar een andere club om daar verder te feesten. Al met al wel een leuke avond. Op zaterdag hebben we eerst uitgeslapen en zijn daarna naar West Coast National Park gereden. Dit had mijn begeleider aangeraden omdat het nu bloemenseizoen is. Het park was een uurtje rijden vanaf Kaapstad. Het grappige was dat je op een éénbaans weg reedt, alleen de vluchtstrook ernaast werd gebruikt om even snel op te duiken zodat de snelle auto’s je in konden halen en vervolgens werd je dan netjes even bedankt doordat de bestuurder even zijn alarmlichten aanzette. Ik heb dit altijd al leuk gevonden als je op de weg iemand voor laat gaan of even opzij gaat voor hem en je vervolgens even een bedankje kreeg, dus mijn dag was na dit uurtje rijden weer helemaal goed. Het park zelf was prachtig. Er was een super mooi hagelwit strand en een geweldig uitzicht. Verder was het heel bergachtig met verschillende bloemenvelden, echt adembenemend. Het grappige was dat je door dit park reed met je auto en zo nu een dan even kon stoppen om vanuit je auto foto’s te maken of even kon parkeren. Maar daar reden we dan met onze Chevrolet Spark lite tussen alle SUV’s op een zandpad met allerlei drempels en kuilen. Maar ons Sparkie zoals ze hier in Zuid-Afrika zeggen, heeft het prima overleefd. We hadden op de heenweg ook nog broodjes gekocht, met allerlei kruiden. Ja kruiden, oftewel knoflook. De hele auto stonk dus ook de gehele weg naar knoflook. Die mensen zullen ook wel gedacht hebben, hallo houd je raampje maar dicht :p

Afgelopen zondag zijn we weer eens naar Mzoli’s geweest waar ik eerder al over vertelde. De andere Nederlandse studenten vroegen of wij mee wilden omdat dit hun laatste weekend hier was. Ook dit was weer erg gezellig. Het nadeel was alleen dat ik was vergeten mezelf in te smeren, dus ik ging naar huis als een grote kreeftJ Gelukkig is het inmiddels alweer bijgetrokken, maar ik moet als blanke Hollander dus voortaan echt smeren smeren smeren met zonnebrand.

Zo nou ik ben bijna aan het einde van deze super lange blog. Sorry allemaal voor het hele verhaal, maar ik hoop dat jullie het weer leuk vinden om te lezen. Vanavond gaan wij nog even de stad in en morgen hebben we een rugbywedstrijd op het programma. Ik ben erg benieuwd hoe het is om dit in het echt te zien!!

Een heel fijn weekend allemaal en dikke knuffel en kusjes van mij.

Oh en ps ik zal binnenkort ook weer even foto's hierop zetten, zodat jullie mee kunnen genieten van alles wat ik hier beleef :)

1. Trudy vallinga:
    19 september 2014
    Hoi Jolanda, zo te lezen vermaak je je daar wel ondanks dat het onderzoeksdeel wat mager lijkt. Wat voor onderzoek je aan het doen bent weet ik niet, dat zou ik ook wel willen weten. Maar ik kan me ook voorstellen dat het lastig uit te leggen is via de reislogger. Geniet nog van je tijd daar en ik ben benieuwd naar je onderzoeksverhalen als je weer terug bent. Groetjes van ons!
  2. Friedel Deichmann:
    20 september 2014
    Ha Jolanda,

Mocht het nu allemaal niet lukken met je onderzoek dan denk ik dat je als vrachtwagen chauffeuse toch een redelijke kans maakt op een baan. Je lading kun je al boksend verdedigen.
    Het blijft natuurlijk vervelend dat er de indruk wordt gewekt dat ze het onderzoek traineren.Tenslotte is je onderzoeksvraag goedgekeurd. Waarom je dan geen toestemming krijgt van de ethische commissie om je onderzoek voort te zetten begrijp ik niet.
    Wel fijn dat je aan een tweede onderzoek bent begonnen, maar je eerste onderzoek heeft natuurlijk hoogste prioriteit.
    Ik zou als een Oost-Duitse grenswacht die mensen op de nek zitten, wellicht niet verstandig, maar ik hield de druk op de ketel.
    Heel veel sterkte en wijsheid gewenst.

Groetjes uit Poortugaal, ook aan Selma natuurlijk.

Friedel