Long time, no blog

27 augustus 2014 - Cape Town, Zuid-Afrika

Oke ik kom er dus net achter dat 11 augustus mijn laatste blog was. Dus nu dacht ik, goh laat ik weer eens een stukje schrijven over mijn belevenissen hier.

11 augustus had ik dus een afspraak met iemand voor die database, deze afspraak was verzet omdat ze toch niet kon. Op 12 augustus kon zij gelukkig wel, hoewel de afspraak om half 5 was en ze hier uiteindelijk pas om kwart over 5 was, maar ach ik ben inmiddels gewend aan deze Zuid-Afrikaanse tijden. Ik heb van haar een database gekregen waarmee ik aan de slag kon. Ook heb ik een andere database gekregen waarmee ik aan de slag kon. Het is de bedoeling dat ik hieruit de patiënten haal die de ziekte hebben waar ik onderzoek naar doe. Dat is nog een heel karwei want ctrl F werkt niet echt in deze databestanden. Maar uiteindelijk heb ik toch een manier gevonden en inmiddels heb ik al een hoop patiënten bij elkaar gesprokkeld. Nu wacht ik op een database van nog weer een andere arts zodat ik hieruit ook weer patiënten kan vissen en dan kan ik gaan starten om in de patiëntenfolders zelf te kijken. Deze staan in de medical records, een grote ruimte met een heleboel kasten, met nog veel meer patiëntenfolders. Gelukkig heb ik al een aantal keer Selma geholpen met haar folders, dus ik weet inmiddels hoe ik deze folder handig kan vinden. Ik zal een foto uploaden van de medical records, dan krijgen jullie een beetje een idee, want als ik het zo uitleg is het moeilijk voor te stellen hoe het echt is.

Maar goed, dat dus over mijn onderzoek. Vanmiddag heb ik een lunchmeeting. Dit is een grote visite waarbij alle patiënten op de afdeling worden besproken en waarbij je ondertussen lekker kunt lunchen. Het is erg interessant om dit te volgen omdat er veel patiënten worden besproken en je dus veel informatie meekrijgt.

Maaaaaaarr jullie zijn natuurlijk vast benieuwd naar de leuke dingen die ik gedaan heb naast mijn onderzoek. Het weekend van 16 en 17 augustus zijn we naar Stellenbosch gegaan. Dit is DE studentenstad. We zijn hier 's ochtends heen gereden en zijn gelijk doorgereden naar Delaire Graff Estate, hier zou je namelijk heerlijke wijn kunnen drinken. Het was even zoeken maar uiteindelijk hebben we het gevonden en het was echt super mooi daar. Heel luxe aangekleed en de omgeving was prachtig. Hier hebben we een lekkere salade gegeten en genoten van het uitzicht. Daarna hebben we nog even over het terrein daar gelopen en de landschappen bekeken, maar het is natuurlijk winter dus het staat allemaal nog niet in de bloei. Vervolgens zijn we naar Waterford gereden. Dit is een andere wine estate waar je wijn kunt proeven in combinatie met chocola. Deze kans wilden we natuurlijk niet laten liggen. De bedoeling is dat je eerst je wijn proeft en vervolgens een stukje chocola eet en dan weer je wijn proeft, de smaak van de wijn wordt dan sterker en lekkerder. Bij de verschillende wijnen had je verschillende smaken chocola. Dit was echt een heuze belevenis en erg lekker. We hebben ook maar gelijk een reep chocola meegenomen omdat we hem zo lekker vonden.

Na deze wine tasting zijn we naar de lodge gegaan waar we zouden overnachten. Het waren stapelbedden waarbij je met 6 mensen in een kamer kon slapen. Het zag er prima uit en we hadden ook al gelijk 2 kamergenootjes. Vervolgens zijn we de stad in gegaan om eens even het leven in Stellenbosch te bekijken. We hadden als tip gekregen dat we bij het Winehouse moesten gaan eten dus dit hebben we ook gedaan. Het was erg lekker eten en zoals overal hier in Zuid Afrika, helemaal niet duur. 'S avonds zijn we uit gegaan in de Nu Bar. Toen we daar binnenkwamen was het nog redelijk rustig, maar later op de avond we het zo ontzettend druk dat je niet eens normaal meer kon dansen. Je probeerde met je dansmoves dan maar wat mensen opzij te duwen zodat je zelf weer wat meer plek had. Hier kwamen we ook mensen tegen die in dezelfde Lodge sliepen en hier hebben we de rest van de avond/nacht mee gedanst. Vervolgens wilden we naar een andere bar die een stukje verderop was en die nog wat langer open zou zijn, alleen deze bar bleek nou niet zo aantrekkelijk dus besloten we maar om terug te gaan naar de Lodge. Hier hebben we geslapen (voor zover dat ging, want de matrassen waren zo dun dat je ongeveer op de bodem zat) en zijn we de volgende morgen weer optijd opgestaan om te ontbijten bij Schoon de Compagne. Hier heb ik banana bread op met honing en boter. Erg lekker, maar super machtig. Vervolgens hebben we nog een rondje door Stellenbosch gelopen en hebben we genoten van het lekkere weer en 's middags zijn we weer naar huis gereden om hier aan het zwembad verder van de zon te genieten.

Op maandag hebben we de Cape Peninsula tour gedaan. We zijn naar Cape point gereden, het bijna zuidelijkste puntje van Zuid Afrika en hebben hier genoten van het uitzicht en een wandeling gemaakt richting de vuurtoren. Deze wandeling zou anderhalf uur duren, maar of wij Hollanders lopen gewoon snel, of dat bordje klopte niet, want wij hebben er een half uur over gedaan. Vervolgens zijn we naar Kaap die goeie hoop gelopen. Dit pad liep over een berg heen en gaf je dus een mooi uitzicht over de oceaan. Aan het einde konden we helaas geen bordje waarop Kaap die goeie hoop stond aangegeven, dit bordje stond namelijk beneden aan de berg. Dus besloten we om terug te lopen naar de auto en met de auto naar het bordje te rijden, anders werd onze wandeling wel heel erg lang. Vervolgens zijn we naar Simonstown gereden, dit zou een leuk en gezellig stadje moeten zijn, maar bleek dus een beetje tegen te vallen. Wel zijn we naar Boulders beach gegaan, DE plek om pinguins te spotten en dat was zeker waar. Er waren echt super veel pinguins van jong tot oud, dus dit was zeker leuk om te zien en natuurlijk heel schattig. Daarna zijn we doorgereden om in Muizenberg (de beste plaats om te surfen hier in de buurt) een ijsje te eten alleen alles was helaas al dicht dus zijn we naar huis gereden om hier bij JC's (de pub op het terrein) even lekker te eten.

Afgelopen woensdag zijn we bij Beluga's (een restaurant met heerlijke sushi en andere lekkere dingen) gaan eten omdat Nienke op donderdag weer naar huis zou vertrekken. We hebben hier lekkere cocktails op, ook deze zijn namelijk helemaal niet duur in Zuid Afrika.

Op donderdag hebben we Nienke naar het vliegveld gebracht. Dit was best wel gek, omdat zij weer naar huis gaat en daar haar onderzoek gaat doen. Maar we hebben super leuke dingen gedaan met zijn 3en en al veel gezien van Kaapstad.

Afgelopen zaterdag zijn Selma en ik naar de sportschool gegaan. We hebben gelijk een abonnement genomen voor 3 maanden zodat we de komende maanden lekker kunnen sporten. In de sportschool zit ook een sauna en jacuzzi, dus wij kunnen ons hier wel vermaken. 'S middags zijn we naar Waterfront gegaan om even lekker te shoppen en de nodige boodschappen te doen zodat we weer even een tijdje vooruit konden qua eten. Zondag was het heerlijk weer en hebben we lekker aan het zwembad gehangen. Om toch nog even weg te gaan zijn we een ijsje gaan halen bij Camps Bay een super mooi strand aan de andere kant van de Tafelberg. De weg ernaartoe is wel heuvelachtig en met veel bochten maar het uitzicht is er prachtig. Alleen het parkeren was erg lastig, we hebben die keer een rondje gereden tot we eindelijk een plekje vonden. Maar het was het waard, want met een heerlijke ijsje en uitzicht op de ondergaande zon, is het zeker genieten. Al met al dus een lekker weekend en inmiddels is het alweer woensdag en zijn we weer druk bezig met ons onderzoek.

Het was vandaag en gisteren echt herfstweer hier maar het weekend beloofd het beter te worden dus ik ben benieuwd.

Knuffels en kusjes vanuit Kaapstad en ik mis jullie allemaal!!

1. Friedel Deichmann:
    29 augustus 2014
    Ha Jolanda,

Het is gelukkig niet alleen studeren als ik je blog lees.
    Fijn dat je ook tijd voor anderen zaken kan vinden.

Ondanks de Zuid-Afrikaanse tijden, pech met je laptop en wisselende aanwezigheid van je begeleiders loopt je onderzoek toch als een tierelier. Geweldig.

Wen niet teveel aan weidse uitzichten en prachtige stranden.
    Straks wil je niet meer weg omdat wij je regen, kou en uitzichten van enkele meters kunnen bieden.

Maar je hoeft niet meer links te rijden en met ware doodsverachting in te voegen, om te constateren dat je achter een auto met een matras aan kachelt, waarvan men vergeten is het vast te binden.

Dat is toch ook een hoop waard, nietwaar?

Veel groetjes uit Poortugaal, Friedel